منوعات

رواية فيروز حامل الجزء الثامن و الأخير

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لارا بوجع: حبيبة القلب !!

 

وائل: هي المدام متعرفش انك بتحب فيروز ولا ايه

 

سامح: كفاية يا وائل

 

فيروز: انت ايه ياعم شيطان ما كفاية بقي كفاية البيبي اللي م0وته

 

سامح بصد@مة: بيبي ايه اللي موته ؟ ( سكت وبعدين كمل ) انت مoت ابني

 

وائل بضحكه شريرة: اه م0وته

 

سامح بيطلع المسدس ولسه هيضرب لقي رصاصة اجت فى رجله كانت من اخوه

 

وائل: المرة دي فى رجلك المرة الجاية فى قلبك

 

فيروز بعياط: حرام عليك بقي سيبنا

 

وائل: مش قبل ما انتق0م يا قطه

 

لارا بعياط: انت عايز ايه اكتر من كده ؟

 

وائل: عايز ايه عايز ايه تفتكروا انا عايز ايه ؟

 

فيروز بضحكه وجع: طبعا عايز ارواحنا

 

وائل: اللي بيعجبني فيك انك ذكية بس ابتدي بمين ابتدي بمين ؟

 

لارا بوجع: ابتدي بيا ارجوك وديني لابني

 

فيروز: لاء ابتدي بيا انا وسيبها

 

سامح: انا قدامك يا وائل حسابك معايا انا متتلزقش فيهم

 

وائل: انتوا بتعزموا على بعض ولا ايه ؟… انا اللي هختار

 

فجأة وائل طلع المسدس وضرب لارا ٣ طلقات فى قلبها

 

فيروز مصدومة من المنظر وقاعده تعيط وتصوت اما سامح مصدوم ومش بينطق

 

سامح طلع المسدس من وراه وقتل بيه وائل فى ضهره… البوليس دخل وقبض على كل اللي هناك اما سامح وفيروز ولارا فطلبولهم الإسعاف

 

فى المستشفي **

 

ام فيروز: طمني يا دكتور

 

الدكتور: الحمدلله فيروز الجروح عندها خفيفة وسامح قدرنا الحمدلله نطلع الرص،ـاصة من رجله وكلها يومين ويقف على رجله كويس

 

ام فيروز: ولارا ؟

 

الدكتور: البقاء لله

 

ام فيروز بوجع: لا آله الا الله لارا ماتت

 

بعدها بيوم **

 

ام فيروز: البقاء لله يا ام لارا شدي حيلك

 

فيروز: ماما تعالى ارتاحي تعبينك معانا من ساعة ما اجيتي من السفر

 

ام فيروز: راحة ايه يابنتي بس ؟ هو فين سامح

 

فيروز: واقف برا فى عزا الرجالة

 

ام فيروز: طب انا خرجاله وخليك انتي مع طنط

 

ام لارا بعياط: لارا ماتت يا فيروز

 

فيروز قعدت تعيط واخدتها فى حضنها

 

عند سامح **

 

( ام فيروز بتنده عليه )

 

ام فيروز: البقاء لله يابني شد حيلك

 

سامح: ونعم بالله يا طنط شكرا انك اجيتي

 

ام فيروز: متقولش كده يا حبيبي احنا عيلة واحدة

 

سامح: متشكر لحضرتك

 

ام فيروز: خليك مع ام لارا الست حالاتها صعبة

 

سامح: والله يا طنط مش عارف اصبرها ولا اصبر نفسي

 

ام فيروز بحزن: ربنا يعينك

 

( لقي ضابط جاي عليه )

 

الضابط: البقاء لله

 

سامح بحزن: ونعم بالله شكرا لحضرتك

 

الضابط: انا كنت عايز اتكلم معاك فى حاجه

 

سامح: في ايه ؟

 

الضابط: امبيرح واحنا فى المكان لقينا عيل صغير وبعد التحاليل والفحوصات اللازمه طلع ابنك الضابط: امبيرح واحنا فى المكان لقينا عيل صغير وبعد التحاليل والفحوصات اللازمه طلع ابنك

 

سامح بخضه: ابني مين ابني م١ت، قتلوه المجرمين

 

الضابط: قالوا فى التحقيق أنه كان ضمن الخطه أنهم يقولوا أنهم مoتوه

 

سامح بفرحة: يعني أنا ابني عايش

 

ام فيروز بفرحة: والله لولا اننا فى عزا كنت هزغرط

 

الضابط بابتسامه: ربنا يفرحكم دايما بس لازم حد يجي يستلمه وبدل انت واخد طلقه فى رجليك مش عارف تتحرك غير بعكاز فأبعت حد معايا يستلمه

 

سامح: هجيب فيروز واجي ورا حضرتك

 

الضابط: خلاص تمام هستناك

 

( عدا فترة وسامح بقي كويس هو وفيروز اما البيبي فقاعد مع سامح فى بيته )

 

سامح: هتسافري مع والدتك ؟

 

فيروز: لاء

 

سامح: ليه ؟

 

فيروز: عايزة افضل هنا

 

سامح: وانا مش عايزك هنا

 

فيروز بصد@مة: مش عايزني هنا ! ليه ؟

 

سامح: كفاية يا فيروز كده انتي تعبتي ودخلتي فى حوارات ملكيش ذنب فيها، وخايف خايف اخسرك تاني أنا خسرت ناس كتير فى حياتي ومش هقدر اخسرك انتي كمان فلازم تسافري وتبعدي على الأقل اضمن انك تكوني بخير

 

فيروز: وهتكون مبسوط وانا بعيده

 

سامح حط رأسه فى الارض ومش بيرد

 

فيروز: انا عارفة ان دلوقتي اصعب من قبل كده بس انت اتحملت اكتر من اللي كنت فاكر انك لا يمكن تتحمله، عارفة انك خسرت كتير، خسرت ناس، فجأة لقيت نفسك لوحدك ومعاك طفل، بس عيزاك تقوى عشانه، هو دلوقتي محتاج حضن.. انا كنت عايزة افضل عشانه انا مطلبتش منك حاجه انا كل اللي كنت عايزاه ان انا اكون معاه.. انت مش هتعرف تاخد بالك منه، بس لو انت عايزني اسافر هسافر مقدرش افضل فى مكان واكون غير مرغوبة

 

سامح: لو انتي مش مرغوبة مين اللي هيكون مرغوب يا فيروز

 

فيروز بابتسامه: يعني اخليني

 

سامح بيبادلها نفس الابتسامه: خليكي

 

فيروز: طب قولي بقي نويت تسميه ايه

 

سامح: هسميه سليمان عشان لما اصحيه يروح المدرسه اقوله قوم يا سليماان بالله عليك

 

فيروز بضحك: ابهرتني

 

سامح: عيب عليك

 

بعدها بفترة ***

 

ام فيروز: لاء مش عادى انك متسافريش معايا

 

فيروز: يا ماما عادى

 

ام فيروز: عايزة تفضلي هنا ليه ليك مين هنا

 

فيروز بتوتر: هفضل عشان سليمان

 

ام فيروز: سليمان عنده أبوه وعنده جدته على ما اظن مش محتاجك فى حاجه

 

فيروز: يا ماما…

 

ام فيروز وتقاطعها: انتي لسه بتحبي سامح ؟

 

فيروز بتوتر: لاء ايه اللي انتي بتقوليه ده

 

ام فيروز: انا حجزتلك تذكرة معايا والطيارة بكرة ياريت تبقي تصحي بدري عشان منتأخرش على الطيارة

 

فيروز: يا ماما قولت مش هسافر

 

ام فيروز: كلامي واضح اكيد

 

فيروز وسامح

 

منة_عبده#البارت العاشر والاخير

 

فيروز بحزن: خلاص كده

 

ام فيروز: فيروز انا مش عايزة اكون سبب حزنك.. انتي مش عايزة بجد تيجي معايا ؟

 

فيروز بعياط: يا ماما تعالى نفضل هنا بلاش نسافر

 

ام فيروز: ملناش حد هنا يا فيروز نفضل عشانه

 

فيروز سكتت

 

ام فيروز: مردتيش على سؤالي

 

فيروز بعياط: مش عايزة اسيبه يا ماما

 

ام فيروز: سامح ولا ابنه

 

فيروز بعياط: الاتنين

 

ام فيروز بابتسامه: خلاص يا حبيبتي اعملي اللي انتي عايزاه مش هقدر اغصب عليك اكتر من كده

 

فيروز بابتسامه: بجد يا ماما يعني ممكن افضل

 

ام فيروز بابتسامه: ممكن.. الحقي مين جاي علينا دول سامح وابنه وام لارا

 

فيروز بتبص وراها: ايه اللي جابهم دول ؟

 

سامح: سمعتك علفكرة

 

فيروز: حضرتك منوره يا طنط انتي وسليمان بس بردو هو جاي ليه

 

ام لارا وبتاخد ام فيروز بالحضن: مكانش ينفع مسلمش عليكم قبل ما تسافروا

 

سامح بحزن: فيروز ممكن متسافريش

 

فيروز: ليه ؟

 

سامح: عشان محتاجكك

 

فيروز: محتاجني ؟

 

سامح: ‏ماقدرش أنكر إني محتاج أتطمن، مش مضطر أقول إني استحملت كتير، ولا عندي ذره طاقة أحكي، أنا بس محتاج حد اطمن بوجوده حد مايسيبنيش لوحدي مع افكاري، عاوز أتطمن ولو مرة واحدة، محتاج أمل إن بكرة هيبقى جميل بس مع حد بحبه واللي بحبه ده هو انتي يا فيروز بلاش تسافري وخليك جمبي

 

فيروز بدموع تليها ابتسامه: انا مكنتش هسافر اصلا

 

سامح بفرحة: بجد

 

فيروز بابتسامه: بجد

 

سامح: تسمحيلي يا طنط اطلب ايد فيروز

 

ام فيروز وهي بتزغرط: موافقة طبعا

 

ام لارا بفرحة: وبصراحة أنا كمان موافقة خلي الفرح يدخل البيت بقي كفاية حزن ولو على سليمان فهيقعد معايا

 

فيروز مصدومة وبصاله ومش بتتكلم

 

سامح: ها ايه رأي العروسة

 

فيروز: هتقدر تكمل بعد اللي حصل

 

سامح: عشانك هقدر أكمل وهقدر أتحمل

 

فيروز بتبتسم

 

سامح: ها قولت ايه ؟

 

فيروز بابتسامه: ممكن طلب ؟

 

سامح: طبعا

 

فيروز بابتسامه: سليمان يفضل معايا

 

سامح: والله دي حاجه ترجع ل ام لارا

 

ام لارا بابتسامه: موافقة طبعا مش هلاقي احن منك يا فيروز عليه.. يلا وافقي بقا

 

فيروز بتبتسم

 

سامح: انتي لسه هتبتسمي يلا مفيش وقت للتفكير

 

فيروز: هتسيبني ؟

 

سامح: هفضل معاك للابد

 

فيروز: هتسيبني انكد عليك للأبد ؟

 

سامح: وحتى تحترق النجوم

 

فيروز بابتسامه: موافقة

 

أنا معك في حُب العشرين وعشق الثلاثين، أنا معك حتى ضحكة الأربعين ومرض الخمسين ووحدة الستين ويأس السبعين، أنا معك إلى أن يقولوا “رحمة الله علينا”

 

تمت

اترك تعليقاً

شاهد أيضاً
إغلاق

انت تستخدم اداة مانع الاعلانات

لتستطيع تصفح الموقع بسهولة من فضلك اغلق اداة مانع الاعلانات